Cronici Înapoi

AUDIO. Filarmonica "George Enescu" și Ateneul Român - o nouă identitate și o nouă relație cu comunitatea

Publicat: vineri, 26 Aprilie 2024 , ora 14.18

Joi,25 aprilie, Marin Cazacu, directorul Filarmonicii din București, a prezentat noile direcții din procesul strategic de transformare și modernizare a instituției în cadrul unei conferințe desfășurate la Ateneul Român. Colega noastră, Ioana Țintea, a participat la eveniment și ne oferă mai multe detalii într-un reportaj:


Filarmonica "George Enescu" din București, considerată cea mai prestigioasă instituție muzicală din țară, și Ateneul Român, recent recompensat cu titlul "Marca patrimoniului european" acordată de Comisia Europeană, sunt subiectul unui nou proces strategic de transformare și modernizare. Scopul acestui demers este să le reconfirme statutul de centre culturale de prim rang în București și să le consolideze rolul de punți între România și scena culturală internațională, promovând muzica, artiștii, ideile și valorile universale.

"Istoria pe care o vrem, o facem împreună" - cu acest motto a început conferința de joi, 25 aprilie 2024, de la Ateneul Român, în care Marin Cazacu, directorul Filarmonicii "George Enescu", a dezvăluit planurile ambițioase de reîmprospătare a identității vizuale a celor două instituții bucureștene.

În cadrul conferinței, s-a subliniat importanța sprijinului comunității pentru reușita acestui demers, care va fi construit treptat, pe patru piloni cheie.

Primul obiectiv este creșterea performanței artistice a Filarmonicii "George Enescu", astfel încât să ofere publicului meloman experiența unei stagiuni de valoare internațională tot timpul anului și să devină recunoscută în străinătate pentru calitatea artiștilor și a sunetului său.

Cea de-a doua direcție vizează transformarea Ateneului Român într-un centru cultural vibrant, prin modernizarea infrastructurii tehnice, care să asigure o experiență muzicală de calitate, la nivelul standardelor secolului XXI și diversificarea gamei de activități culturale oferite, astfel încât să se producă o conexiune la valorile universale.

Al treilea pilon se concentrează pe aspectul educațional, prin atragerea unui public nou și tânăr dar nu doar către muzică, ci și spre celelalte forme de artă, dintre cele mai diverse.

În final, cea de a patra direcție este legată de imagine prin construirea unei noi identități de brand pentru Filarmonica bucureșteană și pentru Ateneu, care să repoziționeze cele două instituții atât spațiul românesc, cât și la nivel internațional. În acest sens, în cadrul conferinței de ieri seară s-a prezentat oficial noua identitate grafică a Filarmonicii "George Enescu", urmând ca în decursul lunii următoare să fie planificată dezvăluirea unei identități noi și pentru Ateneul Român, casa filarmonicii bucureștene.

Marin Cazacu, directorul Filarmonicii "George Enescu": "Trebuie să vă spun că în momentul în care am preluat conducerea filarmonicii, acum doi ani, nu știam exact unde vor ajunge lucrurile, pentru că trăind o foarte bună parte din viață în această clădire, îmi imaginam unde am putea să ajugem și când mi-am dorit să ajungem. Dacă se poate, mâine! Cu dorința asta de a evolua în fiecare zi și de a te transfoma, de a te schimba te tine, poți să duci lucrurile mai departe. Am constatat că, de fapt, nu conduc doar Filarmonica "George Enescu", care este un brand al României. De fapt, conduc și această clădire-simbol a României, Ateneul Român. Asocierea celor două branduri este extrem de importantă. Toată bătălia cu unii directori care se află în acest spațiu este să le aducă pe amândouă la același nivel de promovare, la același nivel de implicare, comunitatea să se bucure din plin de cele două branduri ale României. Stagiunea 2024-2025 este mai sus decât ceea ce am avut până acum ca nivel de prezentare a performanțelor artistice ale artiștilor noștri invitați, dirijori excepționali. Vor fi și Cristian Măcelaru, și Cristian Badea, și Gabriel Bebeșelea, și Leo Hussain - dirijorii noștri pe care îi cunoaștem mai îndeaproape, dar vom avea nume care au fost prezente și în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu" și alții, care nu au fost încă în Festivalul Enescu dar vor fi invitați în viitor. Este nevoie de o prezentare a culturii la cel mai înalt nivel pentru ca tânăra generație să înțeleagă că muzica este cea mai frumoasă formă de comunicare și că aici se petrec evenimente educative, culturale atât de importante pentru comunitatea noastră, pentru România în general."

Ioana Țintea